lørdag 23. oktober 2010

Elevene sin mediekultur inn i undervisningen.

Hva skal vi med data i skolen?
Dette spørsmålet stiller Synnøve H. Amdam i starten på sin leksjon om mediedidaktikk og digital kompetanse. Spørsmålet kan stilles til alt fra elever, lærere, skoleledelse og til foreldre. Du vil nok få veldig forskjellige svar alt etter hvem som snakker. Men noe av svaret på dette spørsmålet, kan vi finne ved å tenke over hvordan mediekulturen er blant elevene og hvordan læreren bruker denne interessen i undervisningen sin.

I dagens samfunn er mediekulturen med på å forme elevene. Gjennom bruk av data tilegner elevene seg ny kunnskap som de deler med venner. Mange elever bruker mye av fritiden sin på spilling eller generell surfing på internett. For mange vil nok dette bli sett på som en måte å ”slå i hjel tid” på. Det finnes da så mange andre fritidsaktiviteter. Men datamaskinen er det viktigste digitale verktøyet vi har i dag, vi føler oss nesten handlingslammet om vi ikke har tilgang på den.

Undervisningen i dag skal være variert, spennende og gi ny kunnskap til elevene. Ved å jevnlig ha samtaler med elevene, enten ”en til en” eller i plenum vil læreren finne fort ut hvilke medieinteresser elevene har. Noen bruker kanskje mye tid hjemme på å finne informasjon til skolearbeid på internett. Mange bruker nok en del av fritiden sin til spilling, men lærerplanen sier faktisk at på 10.trinn under visuell kommunikasjon skal elevene ”vurdere ulike budskap, etiske problemstillinger og visuell kvalitet i reklame, film, nettsteder og dataspill” (Udir.no). Da gjør det kanskje ikke så mye at elevene bruker mye tid med spill og surfing på nett. Man hører jo ofte at elevene seg i mellom analyserer og diskuterer hva som er bra og dårlig med spill, nettsteder og reklamer de ser. Andre har kanskje mer interesse i bilder og fotografering. Redigering og publisering av bilder er noe som elevene også skal jobbe med i skolesammenheng. På 7.trinn sier lærerplanen at elevene skal ” fotografere og manipulere bilder digitalt og reflektere over bruk av motiv og utsnitt” (udir.no). Ved å bruke interessene til elevene, gir du både deg som lærer en ny innfallsvinkel til gjennomføring av ulike tema og elevene vil føle at de får delta mer i undervisningen. Ofte omtalt som merverdi.

For å kunne få til dette er det viktig at elevene vet rammene og kriteriene for det nye temaet. Læreren må på forhånd ha gjennomført elevsamtaler og satt seg godt inn i ulike løsninger for et produkt.
______________________________________________________

http://www.udir.no/grep/Lareplan/?laereplanid=127655&visning=5 [lastet ned 23.10.10]

1 kommentar:

  1. Enig Elisabeth, her er du inne på en del vesentlige og viktige momenter opp i mot læreplanen. Er det noe elevene kan, så er det å dele med andre på godt og vondt. Spørsmålet er hvordan kan vi bruke denne kompetansen som de innehar opp i mot læring? Her er det viktig at skolene ikke er den som "bremser" denne utviklingen, men er den motiverende og pådrivende faktor.

    SvarSlett