lørdag 21. november 2009

Hensyn

Henger litt etter, men fant dette tenkespørsmålet... Hensyn når man snakker om bilder og bruk av dette til publisering. Nesten daglig blir det tatt bilder av elevene i ulike situasjoner. Dette kan være på turer i nærområdet eller "bevis" på oppgaver elene har jobbet med på skolen. Hver høst har skolen plikt til å sende hjem "godkjenningssøknader" til foreldrene. Godtar du at bilder av ditt barn tatt i skolens regi blir lagt ut på skolens sider (hjemmeside og fronter)? Dette er type spørsmål som foreldrene får. De fleste tenker nok ikke så mye over spørsmålene og svarer ja. Andre er mer tenkende på dette og gir kanskje beskjed om at bilder av mitt barn bare skal brukes på fronter (passordbeskyttet...)

Det å skulle til en hver tid ta hensyn til opphavsrett og personvern når man snakkes om bilder, lyd og film i skolen, er en evigvarende diskusjon. Hele tiden leses det side opp og side ned om dokumentasjon av arbeid gjort i skolen...

I musikkfaget stiller hensyn, opphavsrett og personvern en viktig rolle med tanke på lage og publisere f.eks en lydfil. Elevene skal ha ganske god innsikt i dette når de går ut av 10 årige grunnskolen. Under grunnleggende ferdigeheter på Udir.no sine sier står det følgende...
Å kunne bruke digitale verktøy i musikk dreier seg om utvikling av musikkteknologisk kompetanse knyttet både til lytting, musisering og komponering. I musikkfaget inngår blant annet bruk av opptaksutstyr og musikkprogram for å sette sammen og manipulere lyd til egne komposisjoner. I denne sammenheng inngår også kjennskap til kildekritikk og kunnskap om opphavsrett knyttet til slik bruk av musikk.
http://www.utdanningsdirektoratet.no/grep/Lareplan/?laereplanid=128961&visning=4

For at elevene skal kunne det grunnleggende om dette, er det selvsagt viktig at vi som lærere har den nødvendige forkunnskapen. Denne kunnskapen tror jeg ikke det er mange lærere som kan spesielt mye om. De fleste tror jeg lager lydfiler, tar bilder eller filmer og bruker det i beste mening uten å tenke over hvilke hensyn man engenlig må ta....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar