mandag 12. april 2010

Tilpasset opplæring

TPO
Tilpasset undervisning har til en hver tid vært et høyt diskutert tema. Dette både i media og ikke minst i skolen. I mange tilfeller føler jeg ofte at tilpasset undervisning blir forvekslet med spesial undervisning. Dette er to forskjellige ting og det er viktig å være klar over forskjellen. Når man snakker om spesialundervisning er vi inne på elever som har spesielle behov. Dette er elever som har vært gjennom en form for utredning og har fått krav til undervisning utenom det normale. Tilpasset undervisning handler om å se den enkelte elev i en gruppe/ klasse og klare å gi eleven undervisningsopplegg som fremmer læringen. I en klasse på 26 elever er det ikke alle som klarer å tilegne seg kunnskap gjennom de samme oppgavene. Dermed må læreren tilpasse sitt undervisningsopplegg slik at han/ hun når frem til alle elevene. I dag jobber jeg med 3.klassinger og ser at for hvert år som har gått med disse har jeg måttet til en hver tid tenke både kreativt og bredt for å finne de riktige undervisningsoppleggene for hver enkelt elev. Jeg sier ikke at jeg lager 26 forskjellige måter å fortelle/ formidle det samme på, men at det fort blir både 3 og 4 ulike opplegg.

I de fleste fag i dag kan vi ta i bruk ikt som verktøy for å gi elevene utfordringer og ikke minst for å tilpasse undervisningen. Jeg har jobbet mye i småskolen og ser at de enkle programmene som ”Mons og Marthe i regnskogen”, ulike kryssordspill og ”lek” med sidene til ”Multi” (matematikk) og ”Tuba Luba” (norsk) som vi bruker på skolen vår gir elevene glede og samtidig fremmer disse utviklingen. De får bruke programmene nesten så ofte de vil, alt etter hva den enkelte elev sin arbeidsplan sier. Ikt gir merverdi til både undervisningen og til elevene så lenge programmene blir lagt frem på riktig måte. For de små elevene er introduksjon og øvelse en viktig faktor. Det å gi elevene en følelse av at de mestrer mens de leker er bra. For mange elever synes data er lek på skolen, men de skjønner også fort at de lærer noe mens de sitter foran maskinen.

For at ikt skal bli en ressurs i skolen er det viktig med god opplæring blant lærerne. Det er ikke bare å sette seg ned ved en maskin og tro at elevene skjønner hva de skal gjøre. Det finnes mange ulike programmer og det er viktig å vite hvilke man skal velge. Men det er også minst like viktig at elevene får tid nok ved en maskin. De må forstå at digitale verktøy ikke bare er lek (slik som de kanskje har en oppfattelse av fra hjemmet), men at det er en av mange måter å lære på. De fleste elever i dag bruker mye tid foran pc`n og dette gjør at de ofte kan mye mer enn hva vi lærerne tror. For å at ikt skal gi merverdi til undervisningen er det også viktig at læreren drar nytte av disse kunnskapene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar