onsdag 2. mars 2011

Nett og papir

I dagens samfunn virker det som alt skal være digitalt, da også aviser. Hver dag gleder jeg meg til å komme hjem, hvorfor, jo mange grunner til det… men en av dem er på grunn av den lokale avisen. Det er vanskelig å beskrive helt hvorfor, men vaner og kosen er nok litt beskrivende. Det å sitte i godstolen eller sofaen, blad i avisen – samme om det er lokal eller tabloid, er en god følelse.

Før nettavisene kom, måtte folk vente til neste dag med å lese gårsdagens nyheter, slik er det ikke i dag. De fleste er jevnlig i løpet av dagen innom både en og flere nettaviser. Hvorfor? Sikkert mange grunner til det, men jeg vil tro oppdateringer er et av mange stikkord. Det skjer hele tiden noe og gjennom nettavisene får vi siste nytt, ja, noen ganger nesten før nyheten har skjedd…

Som det sies i siste leksjon om nettavis og papiraviser, er en av forskjellene på nett og papir deadline. Hver dag har journalister i papiravisene sine tidspunkt for når det de skriver om må være ferdig. Journalister i nettaviser har kontinuerlige deadliner. Med en gang noe har skjedd, skal det komme for så mulig ut til leserne. Dette får meg til å tenke på aviser som jeg har laget sammen med elevene opp gjennom årene. Frem til nå har jeg kun laget papirversjonen, men etter dette studiet satser jeg alt på at neste produksjon blir nettbasert !!

I løpet av de siste ukene har vi jobbet med produksjon av ei nettavis. Dette har vært en krevende, men samtidig interessant opplevelse. Mange ganger har jeg tenkt stille for meg selv, hvordan skal jeg klare å formidle og lære til elevene alt dette… ja, ja, jeg kommer sikkert i havn til slutt.

Muligheter og utfordringer. Både papiraviser og nettaviser har nok begge deler, men forskjellige måter. En helt klar utfordring for papiraviser slik samfunnet er i dag, er å komme med nyheter raskere enn neste dag, hva som er den perfekte løsningen krever nok plass enn tenkt her… Ser man på nettaviser er nok mulighetene og utfordringene større og lettere. Som lærer er en type skoleavis det mest aktuelle å jobbe med. Under produksjon av A2 oppgaven, har jeg flere ganger tenkt på hvordan en skoleavis for mine elever kunne ha vært utformet. Før noe som helst hadde kommet på trykk, ville jeg har jobbet hardt for å få elevene til skrive gode artikler. Jobbet kontinuerlig med nettvett, personvern og kildebruk, slik at elevene er trygge i jobbingen. Layout av nettavis føler jeg er noe elevene bør leke seg litt med, finne sin stil og tema, da med tanke på målgruppen.

Som avslutning vil jeg kommentere litt verktøyet Wordpress.com. Frem til nå har frustrasjon vært mer i dagslyset enn glede over mestring. Noe har gått greit, mens andre ting har jeg måttet gi opp. Det hadde vært spennende å prøve Wordpress.org, da med tanke på de mulighetene som sies å ligge der… Nettaviser er helt klart kommet for å bli og det interessante blir å følge med utviklingen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar