Det skal ikke være enkelt i den digitale verden. Daglig omgir vi oss med tekniske verktøy på en eller flere måter. Som lærer ligger det en hel verden foran meg av nye digitale medier. Jeg skal lære elevene og gi de gode kunnskaper om hvordan formidle på ulike måter sine opplevelser, erfaringer og utfordringer. Mange sitter hjemme kanskje ikke hver dag, men ofte foran datamaskinen. Elevene i dag er nysgjerrige og vil vite siste nytt. Interessene er forskjellige, så bruken av sosiale medier er forskjellig fra person til person.
Både som student og etter hvert som lærer i skolen har jeg vært innom et par LMS`er, læringsplattformer. Den siste i rekken var PedIt. I tillegg til denne bruker jeg Fronter daglig på jobb. Et LMS hvor jeg har administartor rettigheter og kan være med på å styre hvordan dette LMS`er skal se ut, både for brukere oppå og under panseret. Som det blir sagt i siste leksjon under læringsmiljø, er det kun blogg verktøyet som hindrer noen LMS`er i å bli et PLE. Jeg vil ikke si verken ja eller nei til PLE. Et LMS er lukket og krever lite egentlig av brukerne. De er lette å navigere seg rundt i og gir brukeren en trygghetfølelse, noe jeg ser på som viktig.
Nettvett og personvern, dette lærte vi mye om under DKL1. Å undervise elevene og bruke digitale verktøy stiller krav til læreren, store krav. Jeg velger å bruke ordene som Britt Røsand bruker i sin blogg "Ved å ta i bruk PC åpnes en helt ny verden for kommunikasjon. Barn og unge er nysgjerrige av natur, og er derfor tildels ukritiske til de ulike mediene som de er i kontakt med. Spørsmålet mitt er hvordan skal vi som pedagoger skal klare å utnytte denne kompetansen som barn og unge innehar på en lærerik måte"..."Når en bruker begge deler er det spesielt viktig at vi som pedagoger ivaretar tryggheten som LMS gir kontra PLE og fokuserer på nettvett."
Jeg gleder meg til å se den hvordan den digitale verden vil se ut fremover. Blir vi 100% digitale??
__________________________________________________________
http://brittrosa.blogspot.com/
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar