onsdag 10. november 2010

Vurdering

Vurdering er et viktig tema i grunnskolen i dag. Som svar på denne oppgaven vil jeg gjerne fortelle litt om praksisen ved barneskolen som jeg jobber på.

Vurdering av elevene er mye omtalt og kommunen bestemte for et par år siden at alle skolene skulle ha ”vurdering for læring” som felles satsningsområde. En gruppe på hver skole bestående av rektor, inspektør og en lærer (da alt etter størrelsen på skolen). Jeg jobber på en av de største skolene i Ålesund og stiller derfor med rektor, 2 inspektører og 2 lærere i denne gruppen. Jeg og den andre læreren fungerer som ”superbrukere” for skolen vår. Oppgaven er å formidle og veilede de andre i kollegiet.

Digitale mapper. Hver enkelt elev fra 1.trinn og oppover har hver sin mappe. Siden skolen ikke er den mest oppdaterte innenfor IKT, er vi fremdeles i papirets verden. Men målet er alt digitalt. I mappen legges alt av obligatorisk dokumentasjon; kartleggingsprøver og andre prøver, da gjerne interne for skolen. Denne mappen blir sendt hjem med jevne mellomrom til hjemmet. De foresatte får da muligheten til å følge grundig med på elevens utvikling. På kontaktmøtene er mappen hovedtemaet.

I løpet av dagene og ukene, jobber vi tett med å følge opp den enkelte elev. Kameratvurdering, ”to stjerner og et ønske” og elevsamtaler er bare noen av måtene vi vurderer elevene på.
Alle skolene er delt inn i grupper (3 skoler samles). Jevnlig møtes gruppen fra hver skole for å fortelle dagens status. Her blir nye erfaringer delt og gode tips for videre vurdering lagt frem. En spennende og utfordrende måte å gjennomføre ”Vurdering for læring”
Trude Slemmen er en av mange pedagoger som har skrevet bøker om Vurdering for læring. Ålesund Kommune har hatt henne som foredragsholder.

http://www.gyldendal.no/Gyldendal-Akademisk/Pedagogikk/Generell-ped/Vurdering-for-laering-i-klasserommet

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar