Vi skal i gang med prosjektarbeid denne våren. Både nettradio, nettavis og video står på timeplanen. Når man skal lage slike produkter, må gruppen som skal jobbe sammen først og fremst danne seg et bilde over hvordan målet for prosjektet skal bli. Dette er en prosess som tar tid. Det første prosjektgruppen må jobbe med er en god og avgrenset problemstilling. Ordlyden her skal fortelle hva produktmålet vil gi svar på. En god problemstilling er ikke laget på 1-2-3. Å arbeide med problemstilling og mål utgjør fundamentet i prosjektarbeidet og legger grunnlaget for et godt eller dårlig prosjektarbeid. (Andersen og Schwencke, 2001:28)
Før jeg går videre med å vise deg hvordan jeg kom fremt min problemstilling, vil jeg definere ordet prosjektarbeid. Jeg velger å bruke ordene til Andersen og Schwencke, fra boken ”Prosjektarbeid, en veiledning for studenter ”. Et prosjektarbeid er et problemorientert, tidsavgrenset, resultatrettet, samarbeidsbasert engangsarbeid (2001:11)
I leksjonen til Kjell Antvort og Torbjørn Frantsen blir vi introdusert for "Trakten". Denne modellen gir et bilde på hvordan prosessen mot en god problemstilling kan være. Jeg leste på bloggen til Kim- Daniel og ser at han hadde som nyttårs forsett å bruke egenproduserte illustrasjoner i sine innlegg. Jeg hadde håpet på å få til dette jeg også denne gangen, men jeg sier som han sa "øvelse gjør mester", så kanskje neste gang. Dette ble en liten avsporing, men denne "Trakten" er et godt redskap å bruke på veien til ei god problemstilling.
Ut fra øvingstemaet vi fikk tildelt, ble min vei som følgende...
Tema for problemstillingen: Digital kompetanse
Problemstilling: Hvordan øke den digitale kompetansen i skolen?
Her ser jeg at det må konkretiseres mer. Jeg må ha en målgruppe avgrensing.
Ny problemstilling 1: Hvordan øke den digitale kompetansen blant lærerne i skolen?
Nå har jeg fått med hvilken målgruppe jeg ønsker at skal være målet. Men kanskje denne kan bli enda mer konkret...
Ny problemstilling 2: Hvordan øke den digitale kompetansen blant lærerne på småtrinnet?
Ja, nå er målgruppen definert. Men kan jeg klare å gi problemstillingen en enda mer konkret ordlyd? Hva om jeg beveger meg inn i klasserommet.
Ny problemstilling 3: Ved å ta i bruk digitale verktøy i klasserommet, med vekt på bruk av smartboard. Vil dette føre til økt interesse og bredere kunnskap innenfor digital kompetanse på småtrinnet?
Nå er jeg fornøyd med problemstilling. Den har gått fra å være lite konkret til mye konkret. Produktmålet mener jeg kan måles og resultatet kan kan legges frem gjennom blant annet statestikk.
Jeg har aldri jobbet på en slik måte før, da med tanke på problemstillinger, men man lærer så lenge man lever og denne gangen var intet unntak ;)
___________________________________________________________
Andersen, E.S. og Schencke, E. (2001) Prosjektarbeid - en veiledning for studenter.
Bekkestua, NKI Forlaget
Antvort, K og Frantsen, T (2011) Prosjekt og produkt DKL104 våren 2011, HVO
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar