onsdag 16. februar 2011

Nyhet og feature

Ja, da er vi i full gang med ny Arbeidskravoppgave, A2. Nå er det nettavis som gjelder. Dette er et verktøy jeg ikke har vært borti før, men gleder meg til prosessene vi skal gjennom. Leksjonen for uken tar for seg ulike sjangrer, og ikke så mye om layout. Godt å få litt kjøtt på beinet når man skal i gang å skrive ulike artikler og reportasjer til avisen. Å øve seg på å kjenne igjen ulike sjangrer er nok en god plass å begynne. Jeg har prøvd meg på ulike nettsider og mener å ha funnet 3 ulike sjangrer ut fra leksjon.

Nyhet: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4031908.ece

Denne artikkelen mener jeg går under sjangeren nyhet. En nyhetsartikkel skal ha en kort overskrift som forteller hva som skjer/ har skjedd. Deretter følger en ingress som oppsummerer saken. Hva har skjedd? Front mot front ulykke. Hvor skjedde det? I Kristiansand, Vågsbygd. Når? På dagtid, kl.15. Konsekvens(er)? Lange køer oppstod, biler har hatt problemer på grunn av glatt føre. Artikkelen er kort og konsis. Leseren får vite akkurat hva som skjedd.

Feature: http://www.kjendis.no/2011/02/16/kjendis/miley_cyrus/hannah_montana/musikk/hollywood/15458810/

I motsetning til den forrige artikkelen mener jeg at dette er en artikkel innenfor sjangeren feature. Kjennetegn her er at reportasjen skal fortelle en historie- Miley Curus er barnestjerne og faren ser tilbake i tid. Den er oppsøkende, journalisten har intervjuet far til Miley (hentet sak fra annet intervju). Artikkelen gir også flere sider av saken.

Reportasje/portrett: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/brydeg/artikkel.php?artid=10038438

Dette er i all hovedsak et portrett intervju, da av to personer. Skoleelev og rektor ved Linderud skole. Reportasjen har også et mini innslag av litt statistikk og andre som bryr seg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar