søndag 13. februar 2011

Design 1

I siste leksjon om webdesign var der mange oppgaver vi kunne prøve oss på. Som det sies i alle leksjoner, er disse oppgavene ikke obligatoriske. Det oppfordres til å gjøre dem, da de vil være viktige med tanke på eksamensinnlevering til våren.

Webdesign er både gammelt og nytt for meg. Jeg velger å bruke ordet gammelt, for gjennom lærerutdanningen og her på DKL har vi jobbet mye med blogg. Slik jeg ser det handler jo bloggingen om å fortelle noe og forhåpentligvis gi dem som følger bloggen interessante tekster/produkt de vil lese. Men samtidig er webdesign helt nytt form meg. Det å sette seg ned for å lage en hjemmeside hvor innholdet skal ha et spesielt tema har jeg aldri gjort før. Gjennom leksjonen webdesign av Kjartan Bjorøy får vi mange gode tips og råd som er viktige å ta med seg. Han gir brukerne (oss studenter) en brukermanual for hvordan oppnå et best mulig resultat. Underveis i leksjonen kommer han med oppgaver som tar for seg spørsmål knyttet til det han nettopp har skrevet. Det er 11 slike oppgaver totalt, men jeg har kun tatt for meg noen av oppgavene.

Oppgave 1: Vurdering av nettsider.

Ukentlig er jeg innom mange forskjellige nettsider, men har ikke tenkt over om jeg synes de er gode eller ikke. Men i denne oppgaven velger jeg å bruke nettsider som Bjorøy har listet opp. Dette for på en måte å starte med blanke ark…

http://www.spartacus.schoolnet.co.uk/REVteacherscentre.htm Dette er ei nett side hvor deg som bruker får mye informasjon om ulike temaer, men alt innenfor aktiv læring. Ei nettside med veldig mye tekst. Etter min smak ble det i meste laget. Det positive med nettsiden er at det er lett å navigere seg rundt. Navigasjonsknappen ”hjem” er alltid tilgjengelig. Som det stod i leksjonen tar det under et sekund å scanne en nettside og si om den er god eller dårlig. Ikke ei nettside jeg ved første øyekast ville lagt under favoritter…

http://www.oldhatrecords.com/cd1001.html Ei nettside med historie. Ved første øyekast får jeg lyst å lese mer på siden. Den har mye farge, men det er noe ved siden som gjør at jeg vil se mer. Øverst på siden har webdesigneren satt inn bilder av gamle gjenstander som forteller om tidsalderen vi befinner oss i, flott . Setter du markøren på ett av bildene får de sterkere farger, det fanger blikket. Under hver navigeringsknapp ligger det mye informasjon, men også store flotte bilder. Jeg får lyst å lese teksten, selv om det er mye – mye har med interesse å gjøre.

http://www.bebopjeans.com/bebop_Press.html Er det mulig? Ja, faktisk. Musikk, animasjoner, bilder og ”kunst”. Alt dette på en gang. Heldigvis har du et valg når det gjelder musikk, av eller på!! Siden handler om mote, men måten å presentere temaet på sa meg bare ROT. Sommerfugler som flyr rundt, animasjoner med for skarpe farger, overganger fra side til side som gjør deg svimmel. Ut fra rådene som Bjorøy gir leksjonen sin, er denne nettsiden i stikk motsatt ende av hva man bør gjøre innenfor webdesign.


Oppgave 2: Målgruppe og hensikt for bloggen min og Youtube.

Bloggen min, http://elisabeth-dkl1.blogspot.com/ En nettside jeg hele tiden jobber med. Målgruppen for bloggen er i all hovedsak faglærere, medstudenter på studiet og meg. For andre som vet at jeg studerer vil en slags undergruppe være familie og venner. Hensikten med å ha denne bloggen er at oppgaver som studiet medfører skal fremlegges her. På den måten vil faglærer og medstudenter kunne følge med på mitt arbeid og hvordan jobber. Siden vi hver gang skriver etiketter til oppgavene, kan bloggen min også være en informasjonskilde til personer utenfor min krets. Jeg har selv sett/ brukt blogger på den måten.

Youtube er ett nettsted som ser på seg selv som det største nettsamfunnet for videodeling! Målgruppen eller målgruppene kan være alt fra barn og unge, til godt voksne. Det kommer an på hva du ser etter og hvordan du ønsker å bruke nettstedet. Hensikten med en slik side er å kunne dele og la andre få se hva du kan eller gjør. Ikke alle videoer ligger tilgjengelig for alle, og ønsker du å se mer må du registrere deg. Som student innenfor IKT gir nettsiden meg mange gode råd og ikke minst veiledning for hvordan mange medieverktøy fungerer. Hensikten med nettstedet er godt ment, men det negative er at mange bruker youtube til å ”henge ut” andre personer, men dette er en helt annen diskusjon.

Oppgave 4: Forskjellen på accessability (tilgjengelighet) og usability (brukbarhet)?

Etter å ha lest leksjonen om webdesign fikk jeg en oppfattelse av at skal du lage en nettside må du tenke enkelt og funksjonelt. Du må tenke nøye gjennom bruk av farger, bilder og lyd. Og her kommer da også usability og accessability inn. På norsk, brukbarhet og tilgjengelighet. Forskjellen på begrepene kan slik:

Brukbarhet handler om å ha en viss kompetanse innenfor det produktet som skal lages, i dette tilfellet en nettside.

Tilgjengelighet handler om å skape en god brukeropplevelse uansett hvilke forutsetninger han/hun har.

(Wikipedia)

Oppgave 5: Universell design

Hva betyr egentlig universell design. Wikipedia har denne definisjonen:
Universell utforming er et begrep innen design, arkitektur og byplanlegging, som brukes over hele verden. Det innebærer en ny måte å tenke på, som inneholder et sterkere likestillingskrav for personer med nedsatt funksjonsevne. Begrepet «universell utforming» blir brukt synonymt med «design for alle», «universell design», «tilgjengelighet for alle» og «inkluderende design». Universell utforming er en tenkemåte i designprosessen. Universell utforming betyr at god design både har et attraktivt utseende og er lett og behagelig å bruke.
(Wikipedia)

______________________________________________________
www.wikipedia.com - brukbarhet

www.wikipedia.com - tilgjengelighet

www.wikipedia.com - universell utforming

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar