tirsdag 1. februar 2011

Samarbeid og lydproduksjon 1

Da er den første uken med lydproduksjon over. Dette semesteret skal studiegruppen samarbeide om alle de 3 arbeidskravoppgavene. Det første prosjektet vi skal utforske har stikkord lyd, og er nærmere bestemt et lydprosjekt.

Når man jobber med prosjekt vil det si at flere personer jobber sammen og at alle har et felles mål. (Andersen og Schancke 2010:13) Det finnes mange gode grunner for hvorfor vi noen ganger bør gjennomføre et prosjekt. Andersen og Schancke nevner flere punkt i sin bok "Prosjektarbeid, en veiledning for studenter"

 En får mer ressurser og bredere kompetanse.

 En får en mer utvidet iderikdom.

 Mer variert innhenting av informasjon og flere oppfatninger av hva informasjonen viser.

 Gjennom tilbakemeldinger til hverandre, gir dette større utviklingsmuligheter for den enkelte.

 I en prosjektgruppe bør man ha en leder og denne rollen kan være sentral kvalifikasjon å ta med seg videre til andre arenaer.

Gruppen som består av 3 medlemmer gikk i gang tidlig i uken med litt testing. Vi skulle gjøre oss kjent med forskjellige program hvor alle på en eller annen måte omhandlet temaet lyd. Ukentlig snakker vi sammen programmet Skype, men at Skype hadde så mange muligheter enn bare å snakke sammen ante jeg ikke. Eller der må jeg vel kanskje rette meg litt opp i ryggen og si at jeg har ikke tatt meg tid til og utforske programmet nok. Det er årsaken til de nye ”funnene” 

I tillegg til Skype, står programmet Audacity sentralt. Dette programmet jobbet vi litt med under DKL1. Den gangen skulle vi sette sammen forskjellig lydklipp, så bruken av programmet så langt ser ut til å bli noe annerledes. Jeg har ikke jobbet noe med programmet siden sist, så jeg føler noen saker og ting har rustet litt og trenger pleie. Da er det godt at vi er en prosjektgruppe og kan hjelpe hverandre.

Å ta opptak med Pamela Call Recorder var artig og hele dette temaet føler jeg at gir store muligheter for utvikling. Noen testopptak har vi gjort og det gikk fort opp for meg hvor vanskelig det må være noen ganger for journalister når de skal intervjue sine objekt. Litt latter og småprat ble det, men jeg sier som et gammelt ordtak – øvelse gjør mester 

_________________________________________________________

Andersen, E.S. og Schwencke, E. Prosjektarbeid, en veiledning for studenter NKI Forlaget 3.utgave 9.opplag 2010

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar