søndag 24. oktober 2010

Dagens ikt-skolehverdag

Visjonen sier jo alt – ”digital kompetanse for alle” (digital skolehverdag, Søby: forord). Ut fra det jeg ser som oppdraget er ut fra rapporten ”digital skolehverdag”, skal der være et landsiktig samfunnsprosjekt. Dette krever at det digitale verktøyet blir integrert i skolehverdagen.
Men hvor langt er skolen kommet i dag med digital kompetanse? For å kunne svare på dette tar jeg utgangspunkt i den didaktiske relasjonsmodellen.












Kilde: nms-margie.blogspot.com

Hva må til for å kunne gjennomføre ikt undervisning, jo, rammefaktorene må være tilstede. Skolen som jeg jobber på har en utarbeidet ikt plan, men svært få av lærerne vet om denne. Hvorfor? Kanskje for dårlig informasjon fra ledelsen eller initiativ fra den enkelte lærer. En skole må ha et konkret mål for hva en ønsker og oppnå. Av erfaring ser jeg at målene har lett for å bli for ambisiøse. Skoleledelsen har for mange baller i luften og dette skaper frustrasjon blant lærerne. Vurdering og innhold av ikt satsningen på skolen bør bli en selvfølge at alle er opptatt av. Da vil det bli lettere å gjennomføre god ikt undervisning.
___________________________________________________
http://www.udir.no/upload/Rapporter/ITU_rapport.pdf [lastet ned 24.10.10]
http://nms-margie.blogspot.com/ [lastet ned 24.10.10]

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar