tirsdag 19. oktober 2010

Kritisk eller kreativt fokus?

Kunnskapsløftet, LK06, står det sitert følgende:
Lærere må kjenne kunnskapens grenser og muligheter - også for å holde seg à jour og vokse i kompetanse når ny viten vinnes gjennom faglig utvikling eller forskning. En lærer som skal fungere godt, må selv ha mulighet for å komme videre i sin egen utvikling gjennom etter- og videreutdanning. (Udir.no)

Videre sier LK06: ”Lærernes og veiledernes fagkunnskap er nødvendig når de unges egne erfaringer skal omsettes til innsikt. Den gode lærer kan sitt fag - sin del av vår felles kulturarv.” (Udir.no)

For i det hele tatt å kunne finne ut om lærerplanen i mitt fag har et kritisk eller kreativt fokus synes jeg det er viktig å tenke gjennom hva læreplanen forventer av en lærer først. Å kunne gjennomføre god digital undervisning kreves det at en lærer holder seg oppdatert innen utvikling og forskning. Slik hverdagen er i dag, er det nok de færreste som kan sette seg ned og svare på dagens utvikling.

Læreplanen i matematikk
Å kunne bruke digitale verktøy i matematikk handlar om å bruke slike verktøy til spel, utforsking, visualisering og publisering. Det handlar òg om å kjenne til, bruke og vurdere digitale hjelpemiddel til problemløysing, simulering og modellering. I tillegg er det viktig å finne informasjon, analysere, behandle og presentere data med høvelege hjelpemiddel, og vere kritisk til kjelder, analysar og resultat. (Udir.no)

Fra 1.trinn skal elevene jobbe og utvikle grunnleggende ferdigheter innenfor digital kompetanse. Som lærer på småtrinnet, føler jeg ofte at digitalt verktøy er en lek for elevene. De får sitte foran en pc så alt for sjeldent og når de først sitter der er det stort sett pedagogiske spill de jobber med, som f.eks ”Mons og Marte i Regnskogen”. Elevene får som start på sin digitale verden innføring i hvordan en maskin fungerer og hvordan de må behandle den. For å kunne ta steget videre fra innføring til god undervisning krever det mye av en lærer. Fokus, interesse, opplæring, tid og ressurser. Dette er bare noen stikkord for å kunne gjennomføre.
For å kunne ha et kritisk fokus, må du vite hva du skal se etter og hvordan jobbe. For å kunne ha et kreativt fokus, må du kjenne elevene. De må få anledning til å formidle hva de kan og hvilke ønsker de har. Klarer du dette vil de få en oppfattelse av at læreren kan være kritisk til mange ting, men og åpen for å la interessene til elevene komme til gode i undervisningen. Så ønsket for de fleste lærerne ute i skolen, tror jeg nok er å ha både et kritisk og et kreativt fokus på digital kompetanse.
_____________________________________________________
Kilder
http://www.udir.no/grep/Lareplan/?laereplanid=1101832&visning=4 [Lastet ned 19.10.10]

http://www.udir.no/Store-dokumenter-i-html/Den-generelle-delen-av-lareplanen-bokmal/Post.aspx [Lastet ned 19.10.10]

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar