mandag 4. oktober 2010

Er læreren "flaskehalsen"?

Er læreren flaskehalsen i forhold til at elevene skal få den digitale kompetansen læreplanen og andre styringsdokument krever?

Dette spørsmålet vil nok mange lærere nesten sette i halsen når de leser. De fleste har nok sin mening om hvor ”flaskehalsen” ligger… Før jeg fortsetter, vil jeg definere hva som menes med ”digital kompetanse”. Begynner man å lete, vil man finne mange definisjoner. Jeg har tatt utgangspunkt i leksjonene som er gitt til denne oppgaven.

”Digital kompetanse er ferdigheter, kunnskaper, kreativitet og holdninger som alle trenger for å kunne bruke digitale medier for læring og mestring i kunnskapssamfunnet.” (Morten Søby ”Digital skole hver dag - om helhetlig utvikling av digital kompetanse i grunnopplæringen” 2005)

Spør du lærerne på skolene i dag om de har digital kompetanse, vil kanskje mange svare at de kan å bruke en pc. Men ut fra definisjonen til Søby er det langt fra nok. I undersøkelsen som ITU monitor 2009 har gjort, viser det seg at mange skoler har nedgang i blant annet maskintetthet pr. elev. I rapporten er det 7., 9., og VG2 trinnene som er representert. I rapporten kommer det frem at det er stor forskjell på barneskole kontra videregående. De videregående skolene kommer i de fleste tilfellene bedre ut enn både ungdom og barneskolene. Jeg har selv gått gjennom noen av spørsmålene som blir stilt i undersøkelsen og på min skole vil nok mange av mine kollegaer slite med å kunne gi svar. Når jeg leste rapporten fikk det meg til å tenke på hvordan hadde resultatet av undersøkelsen blitt på min skole? Mange elever bruker mye av fritiden sin foran en datamaskin. Hadde vi vært ”flue på veggen” hadde vi nok fått sett at de fleste bruker datamaskinen til spilling og de færreste til jobbing med ulike digitale verktøy. Mange foreldre, hørt på kontaktmøtene, prøver å vise og formidle til barnet sitt hvordan de kan ”leke” seg på data og samtidig lære mye. Men når disse foreldrene snakker, er dette de foreldrene som sitter med en bra digital kompetanse selv…

Den femte grunnleggende ferdigheten, digitalt verktøy. Denne ferdigheten skal elevene jobbe med fra 1.trinn av. Skjer det? Svaret er enkelt, nei! Men hvorfor? Som Kjell Antvort skriver i leksjonen om digital kompetanse er det mange element som skal være tilstede. Infrastruktur, økonomi og opplæring er bare noen av punktene som blir nevnt. Selve oppgaven spør jo om det er lærerne som er flaskehalsen til veien mot digital kompetanse. Her vil jeg fortelle litt om egne erfaringer. Jeg jobber på en barneskole hvor noen av lærerne synes det er spennende med nye verktøy, for meg betyr det mye å kunne formidle alt jeg lærer til dem. Kommunen jeg jobber i griner nok på nesa hver gang det er snakk om flere maskiner, bedre programmer og kurs/ opplæring…dette koster penger! Men skal man nå se litt rundt seg, så handler det meste i dag om digital kompetanse på en eller flere måter. Hvem er det som sitter med pengene og budsjettene, ikke lærerne. Hvem er det som styrer hva pengene skal brukes til på den enkelte skole, ikke lærerne (vi kan kun komme med GODE forslag). Selv om ikke alle er like interessert i det digitale, så er det rett og slett slik at loven sier at vi skal undervise og gi elevene den kompetansen de har krav på. Hvem er det som kan sende oss på kurs/ gi tilbud om videreutdanning for at vi skal føle oss trygge i undervisningen, dette er det ledelsen som må ta stilling til. Vi sier ofte til elevene ” av og til må vi gjøre ting vi ikke synes er så kjekt, men slik er det bare…” dette må vi som lærere også tenke selv, men vi må vise at vi vil, selv om det ikke ligger helt i eget interessefelt.

Ja, er lærerne ”flaskehalsen”? Ut fra rapporten til Søby, artikkelen fra NRK og ordene til Ola Erstad, så vil jeg ikke si at lærerne er ”flaskehalsen”. Men det er viktig for alle å huske at digital kompetanse er den femte grunnleggende ferdigheten som elevene skal lære fra 1.trinn av.

______________________________________________________

Erstad, O. (2005) Digital kompetanse i skolen - en innføring. (2. utgave) Oslo,
Universitetsforlaget

https://fronter.com/hivolda/links/files.phtml/30255288$577341605$/RomArkiv/3.+Uke+39+-+Digital+kompetanse/DKL103_digitalkompetanse_h10.pdf [lastet ned 04.10.10]

http://www.nrk.no/nyheter/1.6736536 [lastet ned 04.10.10]

http://www.itu.no/filestore/Rapporter_-_PDF/ITU_monitor09_web.pdf [lastet ned 04.10.10]

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar